منوی دسترسی

بررسی دلایل یخ نساختن یخچال ساید بای ساید

دلایل متعددی وجود دارند که موجب عدم تشکیل یخ در یخساز می‌شوند. ما در این مقاله از سل تصمیم گرفتیم تا شما را با علت‌هایی که سبب یخ نساختن یخساز در ساید بای سایدها می‌شود آشنا کنیم پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

یخساز یکی از امکاناتی است که در بسیاری از مدل‌های یخچال ساید بای ساید به کار رفته است. بسیاری از افراد که یخچال ساید بای ساید را برای خرید انتخاب کرده‌اند ممکن است با مشکل کار نکردن یخ ساز روبرو شوند و سوالاتی برای آنها پیش بیاید که چرا یخساز یخ نمی‌سازد؟ علت یخ درست نکردن یخچال ساید چیست؟ چرا یخساز ساید بای ساید کار نمی‌کند؟ دلایل متعددی وجود دارند که موجب عدم تشکیل یخ در یخساز می‌شوند. ما در این مقاله از سل تصمیم گرفتیم تا شما را با علت‌هایی که سبب یخ نساختن یخساز در ساید بای سایدها می‌شود آشنا کنیم پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

چرا یخساز ساید بای ساید یخ نمی سازد؟


چرا یخساز ساید بای ساید یخ نمی سازد؟


در این بخش شما با تمامی دلایل عدم تشکیل یخ در یخساز آشنا خواهید شد. برخی از مشکلات را خود شما می‌توانید حل کنید و برخی دیگر نیاز به تکنسین ماهر دارند. دلایل کار نکردن یخساز در ساید بای ساید شامل موارد زیر می‌شوند.

1- تازه نصب کردن یخچال

اگر ساید بای ساید را به تازگی خریداری کرده‌اید باید پس از نصب حدود ۲۴ ساعت از روشن بودن یخچال بگذرد تا یخچال سرمای مورد نیاز برای کار کردن یخساز را تولید کند. کمپرسور یخچال برای تامین این سرما نیاز به چند ساعت زمان دارد. پس انتظار نداشته باشید که پس از نصب، ساید بای ساید بالافاصله برایتان یخ بسازد.

2- دمای یخچال تنظیم نیست

اگر دمای یخچال تنظیم نباشد یخساز نمی‌تواند یخ بسازد. دمای مناسب برای قسمت فریزر و ساختن یخ در یخچال‌های ساید بای ساید 4- درجه فارنهایت یا 20- درجه سانتی گراد است در صورتی که دمای یخچال از این درجه کمتر باشد یخساز قادر به تولید یخ نخواهد بود یا در صورت ساختن یخ مدت زمان زیادی را نیاز دارد. پس از اینکه دمای یخچال را تنظیم کردید ۱۲ ساعت زمان برای مشاهده کردن نتیجه نیاز است.

مشکلات لوله آب یخچال متصل شده به لوله آب خانگی


3- مشکلات لوله آب یخچال متصل شده به لوله آب خانگی

در یخچال‌های ساید بای ساید لوله آب پشت یخچال به آب خانگی وصل می‌گردد و در صورتی که مشکلاتی برای این لوله از قبیل وصل نبودن، تا شدن، از جا درآمدن در هنگام تمیز کردن یخچال یا جا‌به‌جایی ساید و غیره وجود داشته باشد در این صورت آب به داخل یخچال نرسیده و یخساز نمی‌تواند یخ درست کند پس حتما موارد زیر را بررسی کنید:

• در صورتی که آب از از لوله به کندی خارج شود باید بدانید که لوله آب تا خورده است.

• در صورت خارج نشدن آب، لوله آب یخچال به آب خانگی متصل نیست.

• اگر آب به صورت عادی خارج شود مشکل از لوله آب نبوده و دیگر دلایل یخ نساختن یخساز را بررسی کنید.

4- خاموش بودن یخ‌ساز

یکی دیگر از دلایل نساختن یخ در یخساز خاموش بودن یخساز می‌باشد. یخسازها دارای دکمه on و off هستند و باید برای ساختن یخ، یخساز را بر روی حالت on قرار دهید.

5- فعال بودن قابلیت مکث

یکی از قابلیت‌هایی که در بسیاری از یخسازها وجود دارد قابلیت مکث است. این قابلیت دارای یک بازوی کنترل است و زمانی که ظرف پر از یخ باشد این بازو در بالاترین وضعیت قرار گرفته و حالت مکث فعال می‌شود و یخساز متوقف خواهد شد. در صورتی که بازوی کنترل گیر کرده باشد یا یخ بزند یخساز نمی‌تواند یخ بسازد پس حتما بازوی کنترل یخساز را بررسی کنید که مشکلی نداشته باشد.

6- مسدود بودن فیلتر ورودی آب

در صورتی که فیلتر یخ‌ساز خراب باشد امکان تولید یخ در یخ‌ساز ساید بای ساید و سایر یخچال‌ها وجود ندارد. در واقع این فیلتر که در پشت یخچال قرار دارد در صورت گرفتگی موجب کم شدن کارایی یخ ساز و از کار افتادن آن می‌شود. پس اگر یخ ساز یخچال ساید بای ساید شما یخ نمی‌سازد فیلتر آن را نیز بررسی کنید و در صورتی که دچار گرفتگی شده یا خراب باشد توصیه می‌کنیم که یک فیلتر جدید را خریداری کرده و با جایگزین فیلتر قدیمی کنید.

7- یخ زدگی در لوله‌های انتقال آب

در برخی از مواقع لوله‌های انتقال یخ به دلیل گیر کردن یک جسم یا یخ زدن آب نمی‌تواند آب مورد نیاز را به یخ ساز انتقال دهد و یخساز قادر به تولید یخ نیست. در صورت بروز این مشکل شما می‌توانید با استفاده از گرما یخ موجود در لوله را آب کرده تا آب در داخل لوله به جریان بیافتند و مشکل برطرف شود. برای تولید گرما می‌توانید از سشوار استفاده کنید.

8- بسته بودن یا مسدود بودن شیر ورودی آب

یکی دیگر از دلایلی که یخساز یخ نمی‌سازد خراب شدن یا قطع بودن شیر ورودی آب است به همین دلیل چک کنید که مسیر ورودی آب به دلیل قطعی آب در ساختمان قطع نباشد یا شیر ورودی آب بسته نباشد اگر شیر ورودی خراب است آن را تعویض کنید.


خرابی شیر برقی یخچال ساید بای ساید


9- خرابی شیر برقی

آب مورد نیاز برای ساخت یخ در یخ سازها توسط یک شیر برقی تامین می‌شود که اگر این شیر مشکل داشته باشد آب مورد نیاز یخ ساز تامین نشده و در این صورت یخی ساخته نخواهد شد.اگر شیر برقی خراب شده باشد باید آن را تعویض کرد و قابل تعمیر نمی‌باشد.

10-خرابی موتور تایم یا کیت الکترونیکی یخ ساز

این موتور دارای بازوهایی است که قطعات یخ را از قالب به سطح منتقل می‌کند و در صورت خراب شدن تایم یا مدول بازوها نیز کار نخواهند کرد و در نتیجه یخ تخلیه نمی‌شود و یخ ساز نمی‌تواند یخ جدیدی را تولید کند. این مورد از دلایل عمده تشکیل نشدن یخ در یخساز است.

11-خراب شدن سنسور یا ترمودیسک یخ ساز

در مدل‌های مختلف یخ ساز از ترمودیسک یا سنسور برای تنظیم آب استفاده شده است و در صورتی که آب از یخ‌ساز لبریز شود باید بدانید که این قطعات خراب شده‌اند. اگر آبگیری یخ ساز کم باشد در این صورت نیز قالب یخ‌ساز قادر به ساخت قالب یخ کامل نیست و اگر آب زیادی وارد یخساز شود از قالب سر ریز می‌شود و زمانی که یخ بزند به هم می‌چسبند و در این صورت از قالب خارج نخواهند شد.

12- خراب بودن اهرم فلزی

چرا یخساز یخ نمی‌سازد؟ یکی دیگر از دلایل می‌تواند مربوط به خرابی اهرم فلزی باشد پس اگر یخ‌ساز یخچال ساید بای ساید یخ نمی‌سازد حتماً اهرم فلزی آن را نیز بررسی کنید. این اهرم وظیفه انتقال یخ به مخزن را دارد و در صورت خرابی، یخ در قالب یخ ساز برگردانده نخواهد شد.

13- چسبیده شدن یخ‌ها به یکدیگر

یکی دیگر از مشکلاتی که در یخسازها به وجود می‌آید چسبیده شدن یخ‌ها به یکدیگر است و همین مورد سبب می‌شود تا یخ ساز به درستی کار نکند. از جمله دلایل بروز این مشکل پر شدن بیش از حد مخزن یخچال به دلیل استفاده نکردن مداوم از آن و یا عدم سرمای (برودت) کافی می‌باشد.

از دیگر دلایلی که موجب می‌شود که یخ ساز کار نکند می‌توانیم شکستگی قالب یخ، خرابی موتور و سنسور را نام ببریم.

اقدامات لازم در صورت یخ نساختن یخ ساز در یخچال ساید بای ساید


اقدامات لازم در صورت یخ نساختن یخ ساز در یخچال ساید بای ساید


اگر یخساز ساید بای ساید شما یخ نمی‌سازد قبل از هر اقدامی از روشن بودن یخ ساز مطمئن شوید و پس از آن ورودی آب را بررسی کنید. اگر ورودی به هر دلیلی مشکل داشته باشد آب مورد نیاز برای تولید یخ در یخساز تامین نشده و در نتیجه یخساز قادر به ساخت یخ نیست. آب مورد نیاز برای تولید یخ در یخسازها از طریق شیر ورودی آب پشت یخچال و شیر برقی تامین می‌شود.

در صورت خرابی فیلتر یا مسدود بودن آن نیز شما می‌توانید آن را تعویض کنید در صورتی که هیچ کدام از این مشکلات در یخچال وجود نداشت مشکلات بعدی فنی است و مربوط به قطعات موتور، سنسور قالب یخ و یا ترمودیسک است و باید از تکنسین ماهر کمک بگیرید.

نظرات

Captcha