منوی دسترسی

روش‌های اتصال گوشی به تلویزیون

خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی، روش‌های مختلفی وجود دارد که از طریق آنها می‌توانید محتوای گوشی و حتی تبلت خود را به تلویزیون انتقال داده و آنها را در ابعاد بزرگتری تماشا کنید.

چگونه گوشی را به تلویزیون وصل کنیم؟ این سوالی است که اغلب، بسیاری از کاربران گوشی هوشمند دارند. در جواب باید بگوییم که امروزه گوشی‌های موبایل و تلویزیون‌ها دارای تکنولوژی و فناوری‌هایی هستند که با استفاده از آنها می‌توان گوشی موبایل خود را به تلویزیون متصل کرده و محتوای گوشی چون فیلم، عکس و غیره را در تلویزیون و در ابعاد بزرگتری مشاهده کرد.

اگر از بازی کردن و یا دیدن فیلم و تصاویر در صفحه کوچک گوشی خود خسته شده‌اید و دوست دارید که این محتواها را در صفحه بزرگ تلویزیون تجربه کنید پس تا آخر این مقاله همراه ما باشید. در این مقاله روش‌های مختلف اتصال و انتقال تصویر از گوشی به تلویزیون را آموزش داده‌ایم.



شش روش اتصال گوشی به تلویزیون


شش روش اتصال گوشی به تلویزیون


خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی، روش‌های مختلفی وجود دارد که از طریق آنها می‌توانید محتوای گوشی و حتی تبلت خود را به تلویزیون انتقال داده و آنها را در ابعاد بزرگتری تماشا کنید. البته لازم به ذکر است که استفاده از این تکنولوژی‌ها و نحوه انجام آن‌ها، با توجه به فناوری‌های به کار رفته در تلویزیون و گوشی شما می‌تواند متفاوت باشد، بنابراین هر دو دستگاه می‌بایست باهم سازگاری داشته باشند و امکانات لازم را برای بهره گرفتن از حداقل یکی از روش‌های انتقال تصویر از گوشی به تلویزیون که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم را داشته باشند.



اتصال با کابل شارژر



اتصال گوشی به تلویزیون با کابل شارژر


شما می‌توانید با استفاده از کابل شارژر USB خود گوشی را به تلویزیون متصل کنید زمانی که این کار را انجام می‌دهید تلویزیون، گوشی شما را به عنوان یک هارد دیسک یا کارت حافظه فلش می‌شناسد و این امکان را می‌دهد تا به یکی از موارد عکس، موسیقی و فیلم دسترسی پیدا کنید و بتوانید آنها را در صفحه تلویزیون مشاهده و تماشا کنید.

گفتنی است اگر قصد دارید که صفحه گوشی خود را در تلویزیون Mirror (منعکس کردن صفحه نمایش موبایل روی نمایشگر تلویزیون) استفاده از کابل USB پاسخگو نمی‌باشد ولی اصلاً جای هیچ نگرانی نیست چرا که در ادامه مطلب ما روش‌های دیگر را برای این کار به شما معرفی کرده‌ایم.



اتصال با کابل HDMI


اتصال گوشی به تلویزیون با کابل HDMI


برای اینکه بتوانید گوشی خود را با استفاده از تنها یک آداپتور یا کابل HDMI به تلویزیون وصل کنید می‌بایست گوشی شما دارای فناوری MHL باشد. اگر گوشی شما از این تکنولوژی پشتیبانی کند دیگر نیازی به خرید مبدل برای اتصال گوشی به تلویزیون نخواهید داشت. لازم به ذکر است که برای استفاده از این قابلیت می‌بایست تا تلویزیون شما نیز از فناوری MHL پشتیبانی کند.

اگر پورت گوشی همراه شما از نوع تایپ C است یک تبدیل USB Type C به HDMI خریداری کنید و سپس کابل مبدل را به درگاه شارژ گوشی خود متصل کرده و یک سر کابل HDMI را به ورودی مبدل و سر دیگر آن را به ورودی تلویزیون وصل کنید. در این مرحله گوشی شما به تلویزیون متصل شده است و در ادامه تلویزیون را بر روی ورودی HDMI مورد نظر خود تنظیم کنید تا محتوا گوشی بر روی نمایشگر تلویزیون مشاهده شود.

اگر گوشی هوشمند شما مجهز به پورت قدیمی Micro USB است لازم است برای انتقال تصویر گوشی خود به تلویزیون تبدیل Micro USB به HDMI را تهیه کنید. نحوه استفاده تبدیل Micro USB نیز دقیقاً شبیه به مبدل تایپ سی می‌باشد.


اتصال گوشی به تلویزیون با میراکست (Miracast)


میراکست یک استاندارد انتقال تصویر از طریق وای فای (WiFi) از دستگاه‌های پخش چون تبلت، لپ تاپ و موبایل به صفحه نمایش دستگاه‌هایی چون ویدئو پروژکتور و تلویزیون است. این فناوری جایگزینی برای کابل HDMI می‌باشد. از طریق فناوری میراکست شما می‌توانید تصاویر گوشی خود را به صورت بی‌سیم به تلویزیون انتقال دهید و اعمالی که بر روی گوشی موبایل خود انجام می‌دهید چون بازی کردن، تماشای فیلم و کار کردن با نرم‌افزا را به صفحه نمایش بزرگ تلویزیون انتقال داده و از تماشا کردن آنها در صفحه بزرگتر تجربه جدیدی داشته باشید.

لازم به ذکر است که برای استفاده از فناوری میراکست می‌بایست هم تلویزیون و هم گوشی شما دارای این فناوری باشند تا گوشی شما نقش فرستنده و تلویزیون نقش گیرنده را ایفا کند. خوشبختانه در حال حاضر بیشتر مدل‌های گوشی اندرویدی که دارای اندروید 4.2به بالا هستند از این فناوری پشتیبانی می‌کنند و تلویزیون‌‎های هوشمند و یا معمولی که به فناوری وای فای مجهز شده‌اند نیز دارای فناوری میراکست هستند.

فناوری میراکست در دستگاه‌های گوناگون دارای عناوین متفاوتی چون Smart View، Wireless Display، Screen Mirroring و Miracast Screen می‌باشد که به صورت پیش فرض غیر فعال هستند و شرکت‌های تولید کننده گوشی هوشمند نیز این فناوری را در دسته‌های گوناگونی چون Connectivity یا Display و یا Connection & Sharing قرار می‌دهند بنابراین برای استفاده از این قابلیت برای انتقال تصویر از گوشی به تلویزیون لازم است تا مقداری در منوهای گوشی و تلویزیون خود جستجو کنید.

زمانی که این فناوری را تحت یکی از عناوین گفته شده پیدا کردید آن را فعال یا همان روشن کنید در این مرحله دستگاه شروع به جستجو کردن و یافتن دستگاه‌های دیگری می‌کند که دارای این فناوری هستند. با پیدا شدن دستگاه مورد نظر و اتصال به آن، صفحه نمایش گوشی موبایل شما به تلویزیون انتقال داده می‌شود و شما هر تغییری که بر روی گوشی خود انجام ‌دهید را می‌توانید به راحتی روی صفحه بزرگ تلویزیون مشاهده کنید.


اتصال با کروم کست (Chromecast)


اتصال گوشی به تلویزیون با کروم کست (Chromecast)


یکی از بهترین روش‌ها برای انتقال تصویر گوشی به تلویزیون استفاده از دانگل HDMI کروم ست می‌باشد که در سال ۲۰۱۳ توسط گوگل معرفی شده است. اگر تلویزیون هوشمند ندارید می‌توانید با استفاده از کروم کست تلویزیون را به یک تلویزیون هوشمند تبدیل کرده و با استفاده از آن داده‌های مختلف را به تلویزیون منتقل کنید. برخی از افراد به دلیل تشابه نام میراکست با کروم کست فکر می‌کنند که این دو فناوری یکی هستند ولی این دو کاملاً با یکدیگر متفاوت بوده و طرز کارشان با هم فرق می‌کند. کروم کست با استفاده از شبکه محلی و روتر کار می‌کند ولی در فناوری میراکست بین دو دستگاه به طور مستقیم اتصال برقرار می‌شود.

از طرفی نیز تنظیمات اتصال به کروم کست در بسیاری از گوشی‌های هوشمند اندرویدی به صورت پیش فرض وجود ندارد و لازم است که برنامه گوگل هوم (Google Home) را دانلود و نصب کنید و همچنین توصیه می‌شود که از اپلیکیشن‌هایی استفاده کنید که جزو اپلیکیشن‌های پشتیبانی شده توسط این گجت هستند چرا که این اپلیکیشن‌ها سبب می‌شوند تا بتوانید بخشی از محتوای اپلیکیشن را به تلویزیون انتقال دهید و دیگر خبری از آیکون‌ها و منوهای مزاحم نباشد. از طرفی ChromeCas این امکان را به شما می‌دهد تا محتوای یک اپلیکیشن چون نتفلیکس را روی تلویزیون خود به نمایش در بیاورید و بتوانید همزمان به برنامه دیگری سوئیچ کرده و به انجام کار دیگری بپردازید در نتیجه شما در حین تماشای ویدیو می‌توانید کار دیگری را نیز با گوشی خود انجام دهید.

ظاهر دستگاه استریوم کروم کست ساده است و یک سر خروجی‏ HDMI دارد که به یکی از ورودی‌های تلویزیون متصل می‌شود و سر دیگر آن نیز ورودی Micro USB است که انرژی مورد نیاز این گجت را تامین می‌کند. شما با اجرای دستورالعمل‌های مربوطه و نصب نرم‌افزار گوگل هوم به راحتی به کروم ست متصل شده و از استریم محتواهای مختلف بر روی صفحه نمایش تلویزیون خود لذت ببرید.


استفاده از فناوری WiFi Direct برای اتصال گوشی به تلویزیون


WiFi Direct یکی دیگر از روش‌هایی که با استفاده از آن می‌توانید گوشی خود را به تلویزیون متصل کنید این روش را می‌توان نوعی بلوتوث پیشرفته دانست که اتصال بی‌سیم را میان دو دستگاه ایجاد می‌کند با این تفاوت که سرعت بالاتر و برد بیشتری دارد. قابلیت WiFi Direct را بسیاری از تلویزیون‌ها و گوشی‌های موبایل پشتیبانی می‌کنند. برای استفاده از این قابلیت می‌بایست از منوی تنظیمات گزینه Wi-Fi و سپس گزینه WiFi Direct را انتخاب کنید تا دستگاه شروع به جستجوی دستگاه‌های اطرافی کند که این قابلیت را پشتیبانی می‌کنند پس از یافتن، دستگاه مورد نظر خود را انتخاب کنید تا اتصال بین تلویزیون و گوشی برقرار شود و بتوانید فیلم‌ها و عکس‌های خود را در صفحه نمایشگر تلویزیون مشاهده کنید. لازم به ذکر است که این قابلیت باید در گوشی و هم در تلویزیون فعال باشد.




استفاده از DLNA


استفاده از DLNA برای اتصال گوشی به تلویزیون


تکنولوژی DLNA در سال ۲۰۰۳ توسط کمپانی سونی معرفی شد و با توجه به اینکه این فناوری دیگر قدیمی شده است کمتر کسی از آن استفاده می‌کند. برای بهره گرفتن از تکنولوژی DLNA به یک گوشی که نقش فرستنده و یک گیرنده چون تلویزیون که از تکنولوژی DLNA پشتیبانی می‌کند احتیاج است. در نهایت پس از اتصال بین دو دستگاه می‌توانید فایل‌های گوناگون خود چون فیلم ،آهنگ و عکس را از گوشی به تلویزیون جهت پخش انتقال دهید.




اتصال با Screen Mirroring


اتصال گوشی به تلویزیون با Screen Mirroring


یکی از بهترین روش‌ها جهت مشاهده ویدیوها، عکس، بازی و .... از گوشی هوشمند به تلویزیون استفاده از قابلیت Screen Mirroring است که می‌بایست هم گوشی و هم تلویزیون از این قابلیت پشتیبانی کنند.

قابلیت Screen Mirroring در واقع یک اتصال بی‌سیم است که نیازی به مبدل کابل و یا اینترنت ندارد. برای استفاده از این قابلیت ابتدا به Google Home که برنامه رسمی گوگل در سیستم عامل اندروید است بروید تا گوشی شروع به جستجوی دستگاه‌های مختلف کند پس از یافتن، تلویزیون مورد نظر را انتخاب کنید و در پایین صفحه گزینه Cast my screen را انتخاب کرده تا تصویر گوشی شما بدون هیچ محدودیتی و به صورت کامل به تلویزیون انتقال داده شود. برای خروج نیز گزینه Stop mirroring را انتخاب کنید.

بسیاری از تلویزیون‌های امروزی در تنظیمات خود از گزینه پیش‌فرضی با نام  Cast بهره می‌برند که از طریق بخش اعلان‌ها نیز قابل دسترس می‌باشد و با انتخاب آن و انجام مراحل ساده می‌توانید گوشی خود را به تلویزیون وصل کنید. لازم به ذکر است که قابلیت Screen Mirroring در گوشی‌های سامسونگ Smart View نام دارد.


نتیجه گیری:


در حال حاضر گوشی‌های موبایل گزینه‌های مختلف و متعددی را دارند که بتوانید با استفاده از آنها محتوای صفحه گوشی خود را به تلویزیون منتقل کنید ولی باز هم گوشی‌هایی هستند که تنها یک گزینه و یا هیچ گزینه‌ای را برای این منظور ندارند. به شما توصیه می‌کنیم برای یافتن یک گوشی که به شما امکان انتقال تصویر به تلویزیون را بدهد حتما قبل از خرید مشخصات آن در وب ‌سایت کمپانی سازنده مشاهده و بررسی کنید.

نظرات

Captcha