منوی دسترسی

علت صدای یخچال فریزر چیست؟ همراه با راه حل

سر و صدای زیاد یخچال در زمان کار کردن بدون شک برای افراد خانواده آزاردهنده است اگر شما هم از سر و صدای اضافی یخچال خود خسته شده‌اید و به دنبال راهکاری برای رفع این مشکل هستید پس تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

یکی از مشکلات رایج و عمومی که ممکن است برای هر یخچال فریزری به وجود آید تولید سر و صدای زیاد در زمان کار کردن می‌باشد. امروزه در تمامی منازل یخچال فریزر وجود دارد و برخی از مدل‌ها قدیمی و برخی از آنها جدید هستند که به تکنولوژی‌های خاص و پیشرفته‌ای مجهز شده‌اند به طور کلی یخچال شما هر مدلی که باشد آن را می‌توان تنها وسیله برقی در خانه دانست که شب و روز در حال کار کردن است.

علت صدای یخچال فریزر چیست؟





سر و صدای زیاد یخچال در زمان کار کردن بدون شک برای افراد خانواده آزاردهنده است اگر شما هم از سر و صدای اضافی یخچال خود خسته شده‌اید و به دنبال راهکاری برای رفع این مشکل هستید پس تا آخر این مقاله همراه ما باشید. در این مقاله ما علل صدای ترق و تروق، تق تق و دیگر صداهای اضافه‌ای که ممکن است یخچال از خود تولید کند را بررسی کرده‌ایم و راه حل مناسبی نیز ارائه داده‌ایم.

9 دلیل اصلی صدای اضافه یخچال

دلایلی را که در این بخش ذکر می‌کنیم بیشترین علت‌های به وجود آمدن سر و صدای اضافی در یخچال‌های ساید بای ساید و دیگر انواع یخچال فریزر است و هیچ یک از این موارد ربطی به مارک یا برند سازنده ندارد.

1- صدای سیستم نوفراست (NoFrost)

اکثر یخچال‌های امروزی به صورت بدون برفک تولید شده‌اند و به سیستم هوشمند نوفراست یا همان برفک زدایی مجهز هستند که این سیستم هر از گاهی المنت را به کار می‌اندازد تا برفک از بدنه اواپراتور یخچال فریزر پاک شود. این فرایند برفک زدایی به دلیل گرم شدن المنت در میان برفک‌ها ممکن است مقداری صدا ایجاد کند که این صدا همیشگی بوده و آزاردهنده هم نیست. ولی زمانی که صدای یخچال غیر طبیعی و بیش از اندازه و چون صدای قولنج شکستن باشد قطعاً دلیلی دارد که می‌بایست این مشکل را با تکنسین‌های مجرب تعمیر یخچال در میان گذاشته و از آنها کمک بگیرید.


2- صدای لوله‌های داخلی یخچال

در زمان ساخت و تولید یخچال، لوله‌هایی درون بدنه قرار می‌گیرند که توسط تزریق یک فوم پوشش داده می‌شوند. اگر کیفیت لوله‌ها و یا کیفیت فوم بد باشد سبب می‌شود که لوله‌ها از فوم مقداری فاصله بگیرند و با سرد و گرم شدن و انبساط و انقباض لوله‌ها صدایی شبیه به قولنج شکستن از لوله‌های داخل فوم استخراج می‌شود. متاسفانه در اکثر موارد به دلیل اینکه لوله‌ها در داخل بدنه قرار داده شده‌اند نمی‌توان این مشکل را برطرف کرد.

3- صدای موتور فن اواپراتور یخچال

فرسودگی موتور فن یکی دیگر از دلایلی است که سبب می‌شود تا یخچال سر و صدای اضافی از خود تولید می‌کند. توصیه می‌کنیم که هر چند وقت یه بار و در بازه‌های زمانی مشخص به بازدید و سرویس دوره‌ای یخچال خود بپردازید و در این بازدیدهای دوره‌ای، موتور فن را حتماً روغن کاری کنید‌. فرسوده و خشک بودن موتور باعث می‌شود تا موتور فن به صورت روان کار نکند و با بدنه خود درگیر ‌شود که همین مسئله تولید صداهای آزار دهنده و اضافه از یخچال را با خود به همراه دارد.

4- صدای گاز یخچال

زمانی که یخچال در حال کار کردن است گاز مبرد در داخل لوله‌ها و کمپرسور همواره در حال گردش می‌باشد که فرسودگی و یا بد بودن جنس لوله‌ها باعث می‌شود تا خوردگی‌ها و یا رسوباتی از لوله‌ها و یا موتور همراه با گاز به گردش در بیایند و ممکن است که این خوردگی‌ها در یک مسیری، از چرخش مناسب گاز جلوگیری کنند که همین موضوع باعث می‌شود تا یخچال صدای بسیار عجیبی چون زوزه کشیدن را از خود تولید کند. در صورتی که این مشکل توسط یک تکنسین ماهر تعمیرات یخچال به درستی تشخیص داده شود مشکل را می‌توان با یک بار تخلیه گاز و همچنین شستن لوله‌های گاز (مدار گاز) و با شارژ دوباره گاز برطرف کرد.

صدای موتور یخچال


5- صدای روغن کمپرسور

گاهی اوقات جابجایی‌های اولیه، نصب یخچال و یا موارد دیگر سبب می‌شوند روغنی که در داخل کمپرسور است وارد لوله‌های کندانسور و یا اواپراتور شود و در نتیجه در ابتدای کمپرسور و یا درون لوله‌ها صدایی شبیه به جوشیدن یا قل قل کردن از یخچال فریزر به گوشتان برسد. برای رفع این صدا حتماً می‌بایست از یک تکنسین تعمیرات یخچال که بسیار ماهر است کمک بگیرید تا گاز یخچال را خالی کند و تمامی سیستم و مدار گاز را شستشو دهد و اگر نیاز باشد روغن کمپرسور نیز باید تعویض شده و گاز یخچال نیز مجدداً شارژ شود.

6- صدای کمپرسور یخچال

اگر از کمپرسور یخچال صدای تق تق می‌شنوید و همچنین موتور یخچال خاموش شده و روشن نمی‌شود یکی از دلایل اصلی این صدا را می‌توان خرابی رله استارت دانست. زمانی که رله استارت خراب شود دیگر توانایی قرار دادن همزمان دو سیم پیچ کمپرسور را در مدار ندارد و در نهایت صدای تق تق از کمپرسور یخچال به گوش می‌رسد.

7- صدای موتور فن کندانسور

در یخچال‌های نسل جدید موتور فن کندانسور بسیار کاربرد دارد و عمل خنک کردن کندانسور را انجام می‌دهد. موتور فن در پایین و پشت یخچال جاسازی می‌شود و ممکن است بر اثر جمع شدن گرد و غبار و یا ضربه دچار مشکل شود.
به طورر کلی فن کندانسور دو وظیفه اصلی را بر عهده دارد اولی این است که با ایجاد جریان هوا سبب خنک شدن کندانسور می‌شود و دومی این است که هوای داغ کنداسور را از مسیر تخلیه آب دیفراست عبور می‌دهد تا این آب‌ها بخار شوند. معمولاً هنگامی که موتور فن کندانسور دچار مشکل شود یخچال سر و صداهای اضافی از خود تولید می‌کند.
البته نشانه‌های دیگری چون خاموش و روشن شدن مرتب یخچال، جمع شدن آب در سینی و یا در زیر یخچال و به ویژه پایین آمدن دمای یخچال وجود دارد که همگی نشان می‌دهند که موتور فن کندانسور مشکل‌دار شده است.
یکی از دلایل اصلی درست کار نکردن و یا خراب شدن موتور فن کندانسور را می‌توان کثیف شدن آن دانست که برای رفع این مشکل می‌بایست اقدام به تمیز کاری و روغن کاری تمامی مسیرهای موتور کندانسور و خود موتور کنید. البته لازم به ذکر است که اگر موتور فن کندانسور فرسوده شده باشد باید آن را تعویض کنید.

8- شل شدن اتصالات موتور یخچال

موتور یا همان کمپرسور یخچال فریزر بر روی بدنه و پایه یخچال قرار می‌گیرد و معمولا دارای یک محافظ است تا آن را در برابر هر گونه ضربه فیزیکی محافظت کند. موتور یخچال را روی لرزه گیرهایی لاستیکی سوار می‌کنند تا لرزش‌های آن گرفته شود و صدایی تولید نکند ولی در هر صورت زمانی که موتور کار می‌کند مقداری لرزش دارد اما اگر که این اتصالات شل نباشند و محکم در جای خود باشند هیچ صدای اضافی از یخچال نخواهید شنید.
اگر پیچ‌ها شل و یا لرزه‌گیرها خراب شوند صداهای اضافه از موتور یخچال به گوش می‌رسد. برای رفع این مشکل کافی است که لرزه‌گیرها و اتصالات را مورد بررسی قرار دهید و اگر لرزه گیرهای لاستیکی خشک هستند اقدام به تعویض آنها کنید.

صدای کمپرسور یخچال


9- صدای پروانه‌های فن یخچال

وظیفه پروانه‌های فن یخچال این است که هوای خنک را به کابین یخچال پرتاب کنند. در صورتی که اواپراتور برفک زیادی داشته باشد و این توده‌های برفک فاصله کمی با پروانه فن داشته باشند احتمال دارد که پروانه در حین چرخش به برفک‌ها برخورد کند و صدای ناهنجار و عجیبی از یخچال به گوش برسد که برای رفع این مشکل می‌بایست فن و اواپراتور یخچال را به صورت کامل بررسی کرد.

تمامی این مواردی که شرح دادیم از عوامل اصلی صدای یخچال فریزر هستند. ولی دلایل دیگری چون نصب غیر اصولی و تراز نبودن یخچال نیز سبب ایجاد صدا‌های اضافه در یخچال می‌شوند. توصیه ما به شما این است که برای رفع مشکل صدای یخچال اگر اطلاعات درست و کامل فنی ندارید حتما از یک مرکز تعمیرات یخچال کمک بگیرید تا به صورت صحیح علت صدای یخچال را تشخیص داده و رفع عیب کنند.

نظرات

Captcha