منوی دسترسی

بررسی و مقایسه ساندبار و سینما خانگی

بررسی و مقایسه ساندبار و سینما خانگی

همان طور که می دانید ساندبار و سینما خانگی دو سیستم صوتی هستند و جایگزین استریو شده اند و در دسته پرطرفدارترین سیستم های صوتی قرار گرفته که با یکدیگر تفاوت های بسیار زیادی دارند و همین تفاوت ها سبب کاربری متفاوت آنها شده است.

اگر یک کاربر حرفه ای سیستم های صوتی و تصویری نباشید مطمئنا هر دو کلمه ساندبار و سینما خانگی برای شما یک معنی دارد و تنها به عنوان سیستم های صوتی بزرگ که دارای چندین بلندگو جهت پخش صوت هستند برایتان محسوب می شوند. همان طور که می دانید ساندبار و سینما خانگی دو سیستم صوتی هستند و جایگزین استریو شده اند و در دسته پرطرفدارترین سیستم های صوتی قرار گرفته که با یکدیگر تفاوت های بسیار زیادی دارند و همین تفاوت ها سبب کاربری متفاوت آنها شده است.  
در حال حاضر برندهای مختلفی به تولید انواع ساندبار و سینما خانگی می پردازند که از بهترین آنها به ترتیب می توان به سامسونگ، ال جی، سونی و پاناسونیک اشاره داشت که محصولاتی با کیفیت و مجهز به تکنولوژی و فناوری روز را طراحی و به بازار فروش عرضه می کنند. در ادامه شما را با نقاوط قوت و ضعف ساندبار و سینما خانگی آشنا می کنیم تا اگر نیازمند به یک سیستم صوتی در منزل خود هستید بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

ساندبار و سینما خانگی چه دستگاه هایی هستند؟

ساندبار (Soundbar) یک پخش کننده صوتی است که به صورت افقی در جلوی تلویزیون قرار می گیرد و موجب پخش صدای  فیلم ها ، برنامه های تلویزیونی و آهنگ ها با کیفیت و حجم بیشتری می شود. ساندبار در دو نوع ساده (بدون ساب ووفر) و همراه با ساب ووفر تولید می شود . نوع ساده تنها از یک میله باریک و جمع و جور تشکیل شده است و نوع دوم همراه با یک ساب ووفر است که اتصال این دو دستگاه به صورت بی سیم بوده و دیگر از سیم های اضافی و بهم ریختگی خبری نیست.
از نقاط قوت ساندبارها می توان به ابعاد کوچک، ظاهری شیک و مدرن، کنترل آسان، عدم نیاز به کابل کشی، تنوع در فرمت های قابل پشتیبانی، تنوع در درگاه‌های ارتباطی به نسبت ابعاد دستگاه اشاره کرد و هم چنین تنوع مدل و تنوع قیمت ساندبار بسیار بالا است، از این رو اگر قصد خرید ساندبار را دارید شما انتخاب های بیشتری خواهید داشت.
از نقاط ضعف ساندبارها می توان به نبود Player برای دیسک ها، عدم توانایی در پخش صدای دالبی و چندکاناله قدرتمند ، احتمال از کار انداختن ریموت کنترل تلویزیون ، توان کم و محدود در آمپلی فایر ، متوسط بودن کیفیت صدا در مدل های ارزان قیمت و بالا بودن قیمت روز ساندبار در برخی از مدل ها اشاره داشت.
سینما خانگی دستگاه هایی با ظاهری شیک به همراه امکانات فراوانی هستند و از تعدادی بلندگو و ساب و ووفر، آمپلی فایر (amplifier)، کابل، DVD یا پخش بلوری (در برخی مدل ها موجود نمی باشد) تشکیل شده اند. تعداد بلندگو و ساب ووفر در مدل هال گوناگون متفاوت است و بر روی قیمت سینما خانگی تاثیر مستقیم می گذارد.
با خرید سینما خانگی و چیدمان درست تجهیزات آن می توانید خانه خود را را به یک سینما کوچک تبدیل کنید و در زمان تماشای فیلم صدای کاملاً استاندارد دالبی را تجربه کنید. از بهترین سینماهای خانگی موجود در بازار می توان به سینما خانگی فیلیپس، سینما خانگی سامسونگ، سینما خانگی پاناسونیک و سینما خانگی ال جی اشاره داشت.
از نقاط قوت سینما خانگی می توان به پخش دقیق استانداردهای دالبی و Multi Channel، متناسب با اتاق‌های بزرگ (از 9 متر مربع به بالا)، آمپلی فایر قدرتمندتر نسبت به ساندبار، امکان جابجایی بلندگوها، وجود یک پلیر برای پخش دیسک، خروجی توانمند و صدای فراگیر و لذت بخش اشاره داشت.
 از نقاط ضعف این دستگاه ها می توان به ابعاد بزرگ ، افت کیفیت در هنگام پخش موسیقی ، نیازمند به سیم کشی، مصرف انرژی بیشتر نسبت به ساندبار، در هم ریختگی فرکانس در محیط‌های بزرگ و کمبود فناوری های ارتباطی و پلتفرم های محدود اشاره داشت.

مقایسه سینما خانگی و ساندبار

تفاوت در سیم کشی : ساندبارها با هدف کاهش سیم کشی و کاهش سایز طراحی و تولید شدند. در این سیستم ها بر عکس سینما خانگی دیگر خبری از کابل‌های مزاحم، پایه و جعبه در کنار تلویزیون نیست و هم چنین جای کمتری را نیز اشغال می کنند.
تفاوت قیمت : ساندبارها از امکانات و قابلیت های فراوانی در کنار قیمت تمام شده کمتر برخوردار هستند. اتاق های نشیمن کوچک نیازی به یک سیستم صوتی چون سینما خانگی که از تعداد زیادی بلندگو و ساب ووفر تشکیل شده ندارد از این رو اگر قصد دارید که صدای تلویزیون خود را بهتر و با کیفیت تر کنید اما دوست ندارید که هزینه زیادی بابت یک سیستم صوتی متحمل شوید، خرید ساندبار بهترین گزینه است. ساندبار راهکاری ساده برای بهبود صدای تلویزیون اتاق نشیمن شماست و هم چنین شما از سیستم شیک و چندکاره برای همه انواع رسانه برخوردار خواهید شد. به طور کلی قیمت ساندبار از قیمت سینما خانگی کمتر و در نهایت مقرون به صرفه تر است.
درگاه های ارتباطی : ساندبارها مجهز به پورت‌های گوناگونی نظیر  USB، HDMI، AUX  که امکان اتصال ساندبار به تلویزیون و سایر دستگاه ها چون فلش و دستگاه های پخش کننده چون بلو-ری را ممکن می سازد. وای فای، بلوتوث و حتی NFC امکاناتی هستند که اتصال بی سیم را جهت متصل شدن ساندبار به گوشی های هوشمند و تبلت فراهم می آورند. سینما خانگی علاوه بر داشتن پورت های اشاره شده در برخی از مدل ها مجهز به پخش‌کننده بلوری می باشد که از طریق آن می توان محتویات صوتی و تصویری را از طریق بلو ری و DVD، با کیفیت بسیاربالا پخش کرد.

نظرات

Captcha