منوی دسترسی

نگهداری اصولی و درست از کولر گازی

نگهداری اصولی و درست از کولر گازی

نگهداری از کولر گازی

فیلترها، لوله های خنک کننده و باله های گردش هوا کولرهای گازی نیاز به نگهداری منظم دارد تا  سیستم در طول سال های کاری خود بتواند به صورت کارآمد و موثر کار کند. غفلت از این نگهداری و سرویس منظم باعث کاهش عمر دستگاه و افزایش توان مصرفی آن می شود.

فیلترهای کولر گازی

یکی از مهمترین کارهای نگهداری که تاثیر گذار در بازده دستگاه است تعویض یا نظافت دوره ای فیلترها می باشد. فیلتر کثیف یا بسته شده باعث مسدود شدن جریان هوای معمول و کاهش قابل توجه بازده کولر گازی می شود. وقتی فیلتر هوا مسدود باشد با وزش نرمال هوا به این فیلتر مسدود، هوا در گردش گرد و خاک را به طور مستقیم به داخل لوله های خنک کننده می برد و باعث اختلال در ظرفیت گرمایی دستگاه می شود. تعویض فیلتر کثیف می تواند مصرف انرژی دستگاه شما را 5 تا 15 درصد کاهش دهد.

برخی از انواع فیلترها قابل نظافت و استفاده مجدد هستند و برخی دیگر باید تعویض گردند. فیلترها در انواع مختلف در بازار موجود هستند. در فصل استفاده از سیستم خنک کننده فیلتر یا فیلترها را هر ماه یا هر دو ماه یک بار تمیز یا تعویض کنید. اگر از سیستم تهویه مطبوع به طور ثابت استفاده می کنید و یا در شرایط گرد و خاک و یا حیوان خانگی در خانه دارید فیلترها به توجه بیشتری نیاز دارند.

شبکه لوله ای کولر گازی

در شبکه لوله ای تهویه هوا را قبل در ماه و سال کاری گرد و خاک جمع می شود. یک فیلتر تمیز ازکثیف شدن سریع شبکه لوله ای جلوگیری می کند، با این وجود، باز هم خاک در این شبکه جمع می شود. این گرد و خاک جریان هوا را کاهش می دهد و ظرفیت گرمایی شبکه لوله ای را کاهش می دهد. برای جلوگیری از این مشکل هر سال شبکه لوله ای را بازدید کنید و در صورت نیاز آن را تمیز کنید.

شبکه لوله خارجی هم می تواند به شدت کثیف شود، اگر در فضای باز باشد و یا در فضایی که شاخ و برگ دارد. شما می توانید به سادگی این شبکه را ببینید و متوجه خاک جمع شده در آن شوید.

شما باید خاک و شاخ و برگ اطراف شبکه لوله ای را به حداقل برسانید. دریچه های خشک، افتادن برگ، ماشین چمن زنی همه اینها بلقوه منبع کثیفی و گرد و خاک هستند. پاک کردن اطراف شبکه لوله ای، پاک کردن گرد و خاک و آشغال و بالا بردن شاخ و برگ ها حداقل به میزان 2 فوت (0.6 متر) باعث می شود تا جریان هوا بهتر در گردش باشد.

باله های گردش هوا در شبکه لوله ای

باله های آلومینیومی شبکه لوله ای به راحتی خم می شوند و می توانند جریان هوا شبکه لوله ای را مسدود کنند. فروشندگان کولر گازی ابزاری با عنوان شانه باله را می فروشند که می تواند باله ها را به شرایطی نزدیک به شرایط اصلی شانه کند.

تخلیه آب حاصل از میعانات

گاهی اوقات ممکن از یک جسم سفت از لوله های تخلیه عبور کند و باعث انسداد این لوله ها شود، این اتفاق باعث می شود تا کاهش رطوبت اتفاق نیوفتد در نتیجه این رطوبت به دیوارها و فرش ها آسیب می زند.

عایق بندی پنجره های اتاق تهویه مطبوع

در ابتدای هر فصل استفاده از سیستم خنک کننده، عایق بندی های پنجره ها را چک کنید. رطوبت باعثه از بین رفتن عایق ها می شود و اجازه می دهد که سرما از خانه خارج شود.

آماده شدن برای زمستان

در فصل زمستان، قسمت بیرونی کولر گازی خود را با کاور بپوشانید و یا آن را باز کنید و در انبار نگهداری کنید، اینکار باعث می شود تا این سیستم از آسیب های هوای فصل زمستان محافظت شود.

تکنسین حرفه ای

هنگامی که کولر گازی نیاز به تعمیر بیشتر دارد، از یک تکنسین حرفه ای استفاده کنید. یک تکنسین حرفه ای و آموزش دیده مشکل را به راحتی پیدا می کند و راه حل رفع آن را می داند.

 

نظرات

Captcha