منوی دسترسی

زندگي متفاوت با خانه هوشمند

زندگي متفاوت با خانه هوشمند

روزانه با فهرست بي‌پاياني از کارهاي روزمره و مسئوليت‌هاي خانوادگي روبه‌رو هستيم که هر روز بيشتر از قبل مي‌شوند، به‌طوري که بسياري از روزها داشتن وقت آزاد يک رويا به نظر مي‌رسد. با اين حال پيشرفت فناوري‌، محيط خانه و بسياري از وظايف خانگي را آسان‌تر از قبل کرده است.

نسل جديد تکنولوژي‌هاي هوشمند به کاربران اجازه مي‌دهد وظايف مختلف خانگي را از طريق فرامين صوتي و به دست گرفتن کل اکوسيستم‌هاي هوشمند از طريق يک اپليکيشن انجام دهند. با وجود اين تکنولوژي‌ها مي‌توان آينده‌اي را تصور کرد که در آن کارهاي خانگي متعلق به گذشته است.

دو شرکت ال‌جي و سامسونگ، بزرگ‌ترين توليدکنندگان لوازم خانگي از يخچال و جاروبرقي گرفته تا مایکروفر و تصفيه هوا در بسياري از کشورها از جمله ايران هستند. شواهد نشان مي‌دهد ال‌جي به دليل تنوع محصولات خانگي سهم بيشتري از بازار لوازم خانگي ايران را در اختيار دارد. هرچند شايد ما اين شرکت‌ها را فقط با گوشي‌ها و لوازم خانگي مي‌شناسيم، اما دايره فعاليت آنها بسيار بزرگ‌تر است.

کن هونگ (Ken Hong)، مدير روابط عمومي شرکت ال‌جي بتازگي در جمع خبرنگاران درباره شرکت مادر ال‌جي گفته: «شرکت مادر ال‌جي سه بخش بزرگ شامل ال‌جي الکترونيکس، ال‌جي Chemical و ال‌جي تلکام و سرويس دارد و 71 شرکت در زيرمجموعه آن فعاليت مي‌کند که بالغ بر 80 درصد آنها فقط در کره جنوبي فعال هستند و ممکن است بعضي از آنها در آينده وارد بازار ايران نيز بشوند. کل فروش اين بخش‌ها در ال‌جي، بيش از 129.8 ميليارد دلار در سال گذشته بوده است.» استراتژي‌ شرکت سامسونگ نيز مشابه ال‌جي است و تعداد زيادي شرکت زيرمجموعه تحت رهبري شرکت مادر فعاليت مي‌کند.

نکته جالب درباره اين دو شرکت کره‌اي توليدکننده لوازم خانگي اين است که برخلاف تصور بسياري از افراد که چين بازار بزرگ و پرسودي براي اين برندهاست، آنها به بازارهايي مانند ايران و هند اهميت بيشتري مي‌دهند، زيرا در چين توليدکنندگان فراواني وجود دارند که رقابت با محصولات داخلي اين کشور را سخت مي‌کند، اما در ايران به دليل نبود رقباي داخلي، شرکت‌ها مي‌توانند سرمايه‌گذاري‌هاي بزرگي روي اين بازار انجام دهند. خلائي که از سوي ما ايجاد شده و راه درازي براي پر کردن آن در پيش است.

لوازم هوشمند خانگي

 

از سال گذشته، شرکت ال‌جي عرضه و فروش محصولات سري سيگنچر خود را که محصولاتي رده بالا محسوب مي‌شوند، آغاز کرده است. ابتدا کشور چين و قاره اروپا ميزبان اين محصولات بودند، ولي به نظر مي‌رسد ال‌جي اين محصولات گران و خاص را به خاورميانه نيز وارد کند و احتمال زياد از بازار پرسودي مانند ايران شروع خواهد کرد.

اين سري از محصولات بسيار هوشمندتر از گذشته شده‌اند، به‌عنوان مثال در يخچال سيگنچر اگر دو بار روي در يخچال ضربه بزنيد، نور داخل يخچال روشن شده و مي‌توانيد محتواي داخل را از در شيشه‌اي يخچال ببينيد که اين کار باعث مي‌شود از هدر رفتن انرژي به علت باز کردن در يخچال تنها براي نگاه کردن محتويات داخل آن جلوگيري شود. براي اهميت اين فناوري بد نيست بدانيد که به‌صورت متوسط مشتريان روزي 66 بار در يخچال را باز مي‌کنند و 32 بار آن هيچ دليل خاصي ندارد! براي باز کردن در سايد نيز کافي است پاي خود را حرکت دهيد. همچنين تکنولوژي به کار رفته در اين يخچال باعث مي‌شود، مواد غذايي سالم‌تر بمانند.

ماشين لباسشويي جديد سري سيگنچر نيز طراحي مخصوص به خود را دارد. اين لباسشويي از دو بخش براي شست‌وشو تشکيل شده، يعني علاوه بر قسمت اصلي، يک ورودي به نام ميني واش براي لباس‌هاي کوچک‌تر قرار دارد.

به گفته جون يوپ لي (Jun Yeop Lee)، مدير فروش و مارکتينگ خاورميانه ال‌جي، آنها براي ساخت محصولات خود شرايط محيطي را نيز درنظر مي‌گيرند. به‌عنوان مثال آنها مي‌دانند در ايران بيشتر خانه‌ها آشپزخانه اپن دارند، به همين دليل يخچال جديد اينستا ويو طوري طراحي شده که زيبا باشد و ايراني‌ها نيز از آن استقبال کنند. البته اين محصولات هنوز وارد ايران نشده و با‌توجه به قيمت بالايي که دارند، همه توانايي خريد آنها را نخواهند داشت. 

اينترنت اشيا

اشيا اطراف ما روز به روز هوشمندتر مي‌شود. صبح که از خواب بيدار مي‌شويم، قهوه‌ساز هوشمند مي‌تواند قبل از بيدار شدن ما نوشيدني مورد علاقه‌مان را آماده کند، با يک فرمان صوتي مي‌توانيم گرما و نور خانه يا محل کارمان را تنظيم کنيم، يخچال هوشمند مي‌تواند از طريق تلفن همراه به ما پيام دهد که کدام مواد خوراکي تمام شده و بايد آن را بخريم و اين روند تا شب ادامه دارد. تاکنون محصولات هوشمند زيادي توليد شده‌اند که بعضي از آنها در ايران نيز يافت مي‌شوند، اما هنوز با هوشمند شدن کامل خانه‌ها فاصله داريم. جوزف چو (Joseph Cho)، مدير راه‌حل‌هاي بخش هوشمند ال‌جي درباره استراتژي اين شرکت مي‌گويد: «کار ما بر سه بخش متمرکز مي‌شود: ارتباطات آزاد، پلتفرم آزاد و همکاري آزاد. داشتن پلتفرم آزاد سبب مي‌شود ديگر برندها نيز بتوانند از اين سيستم استفاده کنند و به کالاهاي ال‌جي منحصر نشود. همکاري آزاد هم به معناي همکاري با شرکت‌هاي ديگر از جمله گوگل و آمازون در زمينه اينترنت اشياست.» به عنوان مثال دستيار گوگل روي محصولات شرکت‌هاي مختلف از جمله ال‌جي نصب مي‌شود و شما مي‌توانيد با لوازم منزل مانند لباسشويي يا يخچال به‌صورت صوتي ارتباط برقرار کنيد. 

توليد در کشور مصرف‌کننده

شرکت‌هاي توليدکننده لوازم خانگي در کشورهايي که بازار بزرگي دارند، معمولا براي سرهم کردن محصولات خود کارخانه راه‌اندازي مي‌کنند. دليل اين کار نيز مشخص است، محصولي مانند تلفن هوشمند به دليل ابعاد کوچک به راحتي مي‌تواند وارد کشورهاي ديگر شود، ولي فرستادن تعداد زيادي يخچال و لباسشويي به يک کشور ديگر دشوار است. به همين دليل شرکتي مانند ال‌جي قطعات اين لوازم را وارد کشور ما مي‌کند و سپس در کارخانه‌اي در داخل کشور، محصول نهايي را توليد مي‌کند.

به گفته اسکات جانگ (Scott Jung) مدير ارشد لوازم خانگي ال‌جي، آنها اطلاعات خود درباره بازار کشورها را از يک شرکت آلماني به نام JFK مي‌خرند تا بتوانند برنامه‌ريزي دقيق‌تري داشته باشند. طبق اين اطلاعات، رقابت بين سامسونگ و ال‌جي در بازار ايران حسابي داغ است، در محصولي مانند لباسشويي، ال‌جي نه‌تنها در ايران که در دنيا اول است، ولي در محصولات ديگر گاهي ال‌جي در صدر است و گاهي سامسونگ. براي مثال در بازار يخچال سايد بايد سايد، ال‌جي رتبه اول را دارد، ولي در ديگر مدل‌ها گاهي سامسونگ از رقيب هموطن خود پيشي مي‌گيرد.

انضباط کاري

کره‌اي‌ها را با نظم و تعهد کاريشان مي‌شناسند. بي‌دليل نيست که دو برند مهم توليدکننده گوشي هوشمند و لوازم خانگي يعني سامسونگ و ال‌جي در اين کشور قرار دارند. کارمندان ال‌جي هر روز صبح براي ورود به مقر کارشان يعني برج دوقلوي ال‌جي صف مي‌بندند. نظم و انضباط آنها مختص محيط کار نيست، در خيابان‌ها نيز همه چيز با نظم و طبق قاعده و قانون پيش مي‌رود. کارگراني که در کارخانه‌هاي کره کار مي‌کنند نيز همين جديت و تعهد را دارند. نظم و قوانين خطوط توليد مثال‌زدني است. به محض شروع ساعت کاري، کار سخت و تکراري کارخانه آغاز مي‌شود و در فواصل معيني استراحت مي‌کنند و بدون اتلاف حتي يک دقيقه دوباره کار خود را از سر مي‌گيرند. شيوه کاري در کره جنوبي مي‌تواند الگوي خوبي براي کشورهاي در حال توسعه‌اي مانند ايران باشد. تربيت نيروي کار متخصص و متعهد، اولين لازمه رسيدن به توسعه و پيشرفت در طول چند دهه است.

منبع: قطره

www.sell.ir

نظرات

Captcha