منوی دسترسی

تفاوت مایکروویو با مایکروفر

برخی مردم به اشتباه مایکروفر را با مایکروویو یکی می‌دانند اما مایکروویو متفاوت از مایکروفر  است.

 

 

پخت غذا در مایکروویو از طریق تابش و رخنه امواج کوتاهی صورت می‌گیرد که وارد مولکول‌های غذا شده، آب داخل مواد خوراکی را به جنبش و سایش وا می‌دارد. .

پس از تولید مایکروویو و همزمان با پیشرفت تکنولوژی فر، دستگاه هایی تولید شد که هر دو قابلیت را داشتند، یعنی فر کامل با تمام ویژگی های مایکروویو که اولین بار شرکت بوش به صورت انبوه تولید نمود و با سیل ورود این محصولات به کشورمان اصطلاحات جدیدی برای این دسته از محصولات شکل گرفت مثل مایکروفر و مایکروویو ترکیبی که رسمیت نداشته و کارخانه های تولید کننده این دسته از محصولات را همان فر معرفی کردن که قابلیت پخت از طریق امواج مایکرو به آن اضافه شده است.

فر به دستگاهی گفته میشود که پخت غذا در محیط بسته و دمای یکنواخت در تمامی قسمت ها را امکان پذیر می کند. ساده ترین نوع فر ها با گاز کار میکنند و میتوانند دمای بین 100 تا 250 درجه سانتیگراد را تنظیم کنند، فر ها دارای چند طبقه برای استفاده بهینه از فضا می باشند. اما برند های معتبر در دنیا به همین قابلیت ها بسنده نکرده و شروع به ساخت دستگاه های جدید و هوشمند نموده اند .

سوالاتی که برای بیشتر مشتریان و مصرف کنندگان پیش می آید تفاوت اصطلاحات و کارایی یا بحث کارایی فنی مایکروفر می باشد، در این بخش سعی میکنیم تا به صورت ساده و روان توضیح دهیم.

تقسیم بندی گروه کالا از نظر نوع کارایی:

OVENS   فر

ELECTRIC OVENS   فر گازی

GAS OVENS   فر گازی

INDUCTION   فر با تکنولوژی اینداکشن (آلفایی)

HALOGEN   فر هالوژن (تابشی)

MICROWAVES   مایکروویو

و در مجموع با توضیحات بالا و محصولات موجود در بازار و سلیقه فروشندگان برند های مختلف می توان به صورت زیر جمع بندی کرد:

مایکروویو یا ماکرویو :

دستگاهی که فقط مجهز به گرمکن با اشعه ( امواج ماکرو ) و المنت تابشی از بالا میباشد.

مایکروفر یا فر ترکیبی :

دستگاهی که تمام قابلیت های یک ماکروویو را دارا میباشد و فقط چند نوع حرارت دهی نیز به آن اضافه شده مثل حرارت سه بعدی، کانوکشن، فن و گریل از پشت.

 

 

فر برقی :

دستگاهی کامل برای آشپزی دارای انواع حرارت دهی بستگی به برند آن چند طبقه جوجه گردان که همگی به کمک برق کار میکند اما گرمکن با امواج مایکروویو را ندارد.

 

 

فرگازی :

دستگاهی که با گاز کار میکند در بعضی مدلها المنت بالا با جوجه گردان هم در نظر گرفته شده ولی نمیتوان از آن همزمان استفاده کرد.

 

 

فر هالوژن :

دستگاهی که برای پخت غذا از تابش مستقیم و شدید نوری استفاده میکند و پخت غذا از سطح بیرونی شروع می شود.

 

 

گاز هالوژن :

صفحه گاز شیشه ای که با المنت برقی پر قدرت و قابل تنظیم کار میکند.

 

 

فر تستر :

دستگاه ارزان قیمت و کاربردی برای پخت پیتزا و مرغ فقط مجهز به المنت تابشی از بالا و جوجه گردان.

 

 

گاز اینداکشن :

دستگاه پخت نسل جدید و کم مصرف ولی گران قیمت که از دستگاه  های صنعتی به آشپزخانه راه پیدا کرده و براساس تکنولوژی آلفای مغناطیسی کار میکند به طوری که فقط ظروف مخصوص به خود را گرم میکند، مثلا اگر کتری در حال جوش را روی دستگاه اینداکشن بردارید سطح آن کاملا سرد میباشد و بدون ظرف مخصوص خود کار نمیکند، نکته جالب توجه این محصولات هم در این است که مایکروویو یک لیوان آب را در یک دقیقه جوش می آورد و اینداکشن میتواند یک کتری آب (شش لیوان) را در زمان کمتر از دو دقیقه به جوش بیاورد. امواج مایکرو در صورت نشتی فوق العاده مضر است ولی اینداکشن بدون ضرر میباشد.

 

 

سولاردام :

سولاردام را برای اولین بار شرکت ال جی مطرح کرد ومدعی شد که سرعت پخت آن 4 برابر بیشتر است، در واقع پخت با ترکیبی از امواج مایکروویو و حرارت دهی با فن و همچنین گریل تابشی است که باید گفت مشابه آن در بسیاری از برند های اروپایی هم پیش از آن به چشم میخورد، اما بر اساس تجربه پخت با این گونه دستگاه ها با مزاج ایرانی ها زیاد سازگار نبوده اما با این حال جایگاه خوبی در کشورمان پیدا کرده و سرعت پخت غذا، بیسکوییت و عموما در مواد غذایی خشک و کم حجم عالی میباشد. این عمل سبب ایجاد گرما، افزایش سرعت پخت و آماده شدن غذا می‌شود.

 

 

اگر از مایکروویو استفاده می‌کنید، نکات زیر را همواره در نظر بگیرید:

با وجود تحقیقات گوناگون هنوز هیچ مدرک قابل قبولی مبنی بر مضر بودن تشعشعات تابیده شده بر مواد غذایی از طریق دستگاه مایکروویو به دست نیامده؛ بنابر این تصور سرطان زا بودن غذاهای پخته شده با این دستگاه نادرست است.

با خیال راحت غذایتان را میل کنید. حجم، شکل ظاهری و مقدار رطوبت موجود در ماده غذایی بر زمان و کیفیت پخت تاثیر گذار است. اگر این موارد را در نظر نگیرید احتمال پختن کامل برخی قسمت‌ ها و نیمه‌ پخته ماندن قسمت‌ هایی دیگر بعید نیست.

بهترین راهکار رفع این مشکل، کوچک کردن، ایجاد برش‌ های مناسب و سوراخ‌ های متعدد در خوردنی‌ های بزرگتر است.

بهترین ظروف برای استفاده در این دستگاه، ظروف سرامیکی، پیرکس، آرکوپال و برخی ظرف‌ های پلاستیکی با علامت مایکروویوند.

ظروف فلزی و فویل‌ ها باعث ایجاد جرقه و آتش‌سوزی احتمالی شده، ظروف پلاستیکی معمولی یا غیر مناسب آب می‌شوند. دقت کنید لبه یا دیواره ظروف با رنگ‌ های فلزی تزئین نشده باشند.

از خراب نبودن و بسته شدن کامل در، نداشتن خوردگی در واشر یا جداره بین در و اتاقک، کارکرد درست قفل و لولای دستگاه مطمئن شوید.

در صورت خراب شدن جداره پلاستیکی بین در و اتاقک دستگاه، لولا یا شیشه موجگیر آن به هیچ وجه دستگاه را روشن نکنید و حتما از دستکاری یا تعمیر شخصی آن خود داری کنید.

برای تعمیر، آن را به تعمیر کاران مجرب بسپارید تا تشعشعات به سلامتی و جیبتان لطمات بیشتر نزند. همواره درون اتاقک دستگاه را تمیز نگاه دارید، ذرات سوخته، پاشیده و پرت شده درون آن را پاکسازی کرده، مدام صحت عملکرد لبه‌ های در و قسمت لولا را بررسی کنید.

برای نظافت، به ویژه تمیز کردن واشر درزگیر، به هیچ وجه از اسکاچ، سیم ظرفشویی و ابزار خراش دهنده یا مواد شوینده خورنده استفاده نکنید.

برای جلوگیری از پاشیدن محتویات غذا روی ظروف را با در های مناسب بپوشانید اما هرگز در ها را محکم نکنید. این کار خطر انفجار و ترکیدگی را محتمل می‌کند.

 

www.sell.ir

نظرات

Captcha